Pod hospodársky výsledok za minulý rok sa podľa Slovenskej pošty
podpísal najmä pokles tradičných listových zásielok, ktorý medziročne
klesol o 15 %. Vplyv mal aj rast nákladov, hlavne osobných, ktoré tvoria
59 % celkových nákladov. Hospodársky výsledok ovplyvnil tiež výpadok
príjmu zo zrušených koncesionárskych poplatkov v roku 2023 a skutočnosť,
že náklady na výplaty dôchodkov a sociálnych dávok sú vyššie ako
poskytované príspevky na tieto služby, prízvukovala Slovenská pošta.
„Napriek viacerým výzvam sa nám podarilo zachovať stabilitu, znížiť
predpokladanú stratu a posilniť rastúce segmenty, najmä v oblasti
expresných a balíkových služieb. Hospodársky výsledok Slovenskej pošty
za rok 2024 síce ostáva záporný, no dosiahnutá úroveň straty je výrazne
nižšia, než sa pôvodne predpokladalo,“ uviedol generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka. Doplnil, že za prvý štvrťrok 2025 hospodárili so ziskom.
Slovenská pošta v uplynulom roku rozšírila sieť Balíkoboxov o 84 nových
miest, pribudlo tiež 182 prevádzok Poštapointov. Investovala tiež do
multifunkčných zariadení pre doručovateľov, čím sa podľa pošty zvýšila
efektivita vybavovania zásielok.
Slovenská pošta pripomenula, že vlani optimalizovala počet zamestnancov i
prevádzkovú sieť. Počet zamestnancov medziročne klesol o 631, čo podľa
pošty zmiernilo medziročný nárast osobných nákladov. Išlo o odchody do
dôchodku či nepredĺženia zmlúv na dobu určitú. „Našou prioritou
zostáva zvýšiť efektivitu procesov, naplniť potreby zákazníkov a zlepšiť
pracovné podmienky pre zamestnancov. Chceme budovať menšiu, ale
silnejšiu, modernejšiu a ešte dostupnejšiu poštovú sieť, ktorá bude
skutočným partnerom pre občanov aj firmy v 21. storočí,“ vysvetlil Kupka.
V ďalšom smerovaní sa chce Slovenská pošta zamerať na posilnenie
poštovej logistiky, modernizáciu a automatizáciu triediacich centier,
implementáciu pokročilých technológií, ako sú robotika a umelá
inteligencia a zefektívňovanie rastúceho objemu balíkov.